Tabata czy trening obwodowy – które ćwiczenia wybrać?

Zarówno trening obwodowy jaki tabatę ćwiczyć możemy w domu. Oba treningi gwarantują także szybkie efekty, przy regularnym ich wykonywaniu (2-3 razy w tygodniu). Czym jednak różnią się one od siebie i jak wybrać odpowiedni dla nas?

 Tabata

Krótki, czterominutowy interwałowy trening metaboliczny, który angażuje wszystkie mięśnie naszego ciało, przez co intensywnie pobudza nasz metabolizm i umożliwia szybkie spalenie zbędnych kilogramów. Ponieważ trening ten jest niezwykle intensywny nie należy go wykonywać częściej niż 2-3 razy w tygodniu. Nasz organizm musi mieć także czas na to, by się zregenerować. Warto także pamiętać o rozgrzewce i ćwiczeniach rozciągająco-rozluźniających po zakończeniu treningu. Wybór ćwiczeń zależy od naszych osobistych preferencji. Możemy ćwiczyć pompki, brzuszki, skakanie na skakance, pajacyki, jazdę na rowerku stacjonarnym, pociąganie na drążku. Wszystko zależy od nas, od tego jakie partie mieśni chcemy zanzaczyć lub które obszary wyszczuplić. Ćwiczenia wykonujemy w powtórzeniach po 20 sekund po których następuje 10 sekund odpoczynku. Wykonujemy tyle powtórzeń ile damy rady, pamiętać należy o tym, by się nie oszczędzać. Taki trening jest odpowiedni dla osób lubiących intensywne ćwiczenia, które pozwalają wciąż przekraczać własne ograniczenia i poprawiać rekordy. Ciekawe zestawy ćwiczeń można znaleźć na stronie klubu fitness.

Trening obwodowy

Ten rodzaj ćwiczeń skutkuje rozwojem wszystkich grup mięśniowych, szybkim spaleniem kalorii i zwiększeniem naszej wytrzymałości, gwarantuje nam więc wszystko to, czego oczekujemy od codziennego zestawu ćwiczeń. Trening obwodoway trwa od 30 do 40 minut, o połowę dłużej niż tabata, ćwiczenia jesdnak wykonywane są wolniej. Podobnie jak tabatę cechuje go różnorodny zestaw ćwiczeń wykonywanych na danym obwodzie: brzuch, uda, klatka piersiowa, plecy, bicepsy, tricepsy, ramiona, łydki. Ćwiczenia wykonujemy w liczbie 10-15 powtórzeń na dany obwód. Pomiędzy kolejnymi ćwiczeniami nie robimy przerwy! Odpoczywamy dopiero po zakończeniu obwodu, czyli około 8-15 ćwiczeniach. Oczywiście na samym początku nie wykonujemy planu maksywamlnego. Zaczynamy od jednego obwodu, a co tydzien odajemy kolejny, w ten sposób nasz organizm przyzwyczaja się do intenstywnego wysiłku. Jeżeli chcemy dać z siebie jeszcze więcej warto zapatrzyć się w ciężarki.

Co wybrać tabatę czy trening obwodowy? Najrozsądniej będzie, gdy wybierzemy taki zestaw ćwiczeń, który najbardziej odpowiada naszym upodobaniom ćwiczeniowym. Najważniejsze jest to, aby trening sprawiał nam radość i abyśmy chętnie zaczynali od niego dzień.